Co zamiast kawy, by dodać sobie energii?

0
32
co zamiast kawy

Na ospałość, brak energii i chęci do działania narzeka się nie tylko w ciemne, ponure poranki. Takie zjawiska nie są obce osobom, którym permanentnie brakuje energii, jak również ciężko pracującym, głównie intelektualnie – wówczas spadki energii i koncentracji mogą pojawiać się w czasie dnia. Oczywiście zastrzyk energii przyda się w różnych sytuacjach, na przykład gdy trzeba „zarwać” noc czy po pracy chce się oddać swojemu hobby. Po co wtedy sięgnąć?

Nie tylko kawa

Oczywiście najpopularniejszym sposobem na dodanie sobie energii, odegnanie ospałości i zmęczenia jest kawa. Niektórzy piją ją tylko w tym celu, inni kochają jej smak i zapach – czasem sama woń kawy jest w stanie dodawać energii, gdyż kojarzy się z przypływem sił. Jednak kawa nie jest cudownym lekiem na brak sił i nie można też z nią przesadzać. Nie brakuje zresztą osób, które nie lubią jej pić. Niektórzy zwyczajnie nie lubią jej gorzkiego, kwaskowatego smaku czy nawet zapachu, inni odczuwają po niej sensacje żołądkowe. Problemem jest też oczywiście obecność kofeiny. To ona dodaje energii, ale jednocześnie może negatywnie wpływać na organizm, zwłaszcza gdy znacznie się z nią przesadza. Powoduje kołatanie serca, drażliwość, nerwowość, drżenie mięśni oraz problemy ze snem.
Poza tym warto pamiętać, że kawa działa przede wszystkim w ten sposób, że odsuwa zmęczenie w czasie. Skutkiem tego może być to, że kiedy czas jej działania minie, odczuje się je podwójnie i na przykład nic już nie będzie się w stanie zrobić tego dnia.

Na tym nie koniec wad tego popularnego napoju, sposobu na dodanie sobie energii. Paradoksalnie, kawa może ją odejmować, ponieważ wypłukuje z organizmu magnez. Zaleca się więc, by w przypadku ciągłej ospałości i braku sił nie ratować się kawą, gdyż pomaga ona jedynie doraźnie, a przeciwnie, odstawić kofeinę i zamiast tego zadbać o dużą zawartość magnezu w diecie.

Warto też pamiętać, że kawa nie jest jedynym sposobem na pozbycie się zmęczenia i wzmożenie koncentracji. Znaleźć można mnóstwo jej zamienników, z kofeiną i bez. Co zamiast kawy?

Kompleksy witamin i minerałów

Jeśli zmęczenie odczuwa się stale, jest to znak, że organizmowi brakuje potrzebnych mu składników – witamin, magnezu, żelaza. Dodać energii może nawet witamina C, jak również D. Warto więc przyjrzeć się swej diecie, zadbać, by była zdrowa i bogata w takie składniki, a także, jeśli to potrzebne, zastosować suplementację. Da to liczne korzyści dla zdrowia, nie tylko jeśli chodzi o przypływ energii.
W aptekach i drogeriach można zresztą znaleźć specjalne suplementy na energię. Często są one wzbogacane na przykład żeń-szeniem, guaraną czy kofeiną. Jeśli nie chce się stosować tej ostatniej, trzeba sprawdzić skład produktu.

Żeń-szeń

Jest zdrowszą alternatywą dla kofeiny, nie powoduje negatywnych skutków jak ona, jedynie dobroczynnie wpływa na zdrowie. Żeń-szeń można przyjmować w różnych postaciach – tabletek do połykania czy musujących, często z kompleksem witamin i minerałów. Jeśli zaś chce się silniejszego efektu, można sięgnąć po mieszankę różnych odmian żeń-szenia, na przykład trzech. Na efekty stosowania takich suplementów trzeba jednak jakiś czas poczekać.

Kofeina w innych postaciach

Choć kawa ma zdecydowanie więcej zwolenników niż przeciwników, są jednak osoby, które jej nie lubią. Wówczas z pomocą mogą przyjść inne źródła kofeiny. Nie wszyscy wiedzą, że składnik ten można zażywać w postaci tabletek, a nawet pastylek do ssania oraz kropli. Działają one nawet skuteczniej niż kawa, a przy tym są często wygodniejsze w użyciu – wszak na kawę nie zawsze jest czas.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here